Het grootste uitzendbureau in Groningen, Friesland en Drenthe

  • Algemeen
  • Waarom selecteren op basis van soft skills steeds belangrijker wordt
  • Ik zoek werk
  • Blogs
  • Waarom selecteren op basis van soft skills steeds belangrijker wordt

Waarom selecteren op basis van soft skills steeds belangrijker wordt

  • 22 augustus 2022
  • Algemeen
  • Marja Dijkstra

In de zoektocht naar nieuwe medewerkers wordt er nog altijd veel waarde gehecht aan opleidingen, certificaten en werkervaring. Logisch natuurlijk, want je wil er wel zeker van zijn dat de nieuwe medewerker over de benodigde vaardigheden beschikt om de openstaande functie te vervullen. Toch loont het om je meer te richten op de zogeheten soft skills dan te kijken naar hard skills. In deze blog lees je waarom je het cv ook best eens aan de kant kunt schuiven.

Waarom selecteren op basis van soft skills steeds belangrijker wordt

Wat is het verschil tussen hard en soft skills?

Hard skills zijn functionele of technische vaardigheden die een kandidaat of medewerker bezit. Deze vaardigen zijn tastbaar en hebben betrekking op de kennis die hij of zij heeft opgedaan tijdens de opleiding, de stage en het werk. Denk bijvoorbeeld aan een afgeronde Hbo-opleiding, de beheersing van softwareprogramma’s, tweetaligheid of een vrachtwagenrijbewijs. Soft skills zijn zachte vaardigheden. Deze vaardigheden zijn minder tastbaar en maken deel uit van de persoonlijkheid van een medewerker. Het gaat bijvoorbeeld om zijn of haar inlevingsvermogen, zelfstandigheid, stressbestendigheid, creativiteit, aanpassingsvermogen, betrouwbaarheid of het vermogen om goed samen te werken met anderen.

Waarom selecteren op soft skills?

Het verleidelijke van het screenen van cv’s is dat je op zoek gaat naar een kandidaat die qua kennis en ervaring voldoet aan het functieprofiel. Maar juist in deze krappe arbeidsmarkt is het de kunst om breder te kijken en aandacht te hebben voor de soft skills van kandidaten. Soft skills bepalen namelijk voor een groot deel het gedrag van je nieuwe medewerker. Dus neem je een sociaal persoon aan die gemakkelijk communiceert, dan zal deze ongetwijfeld beter kunnen samenwerken dan een introvert persoon die graag alleen taken uitvoert en zich moeilijker kan aanpassen.

Zeker nu banen steeds minder vastomlijnd worden en steeds sneller veranderen, zijn kennis en ervaring minder van belang. Juist dan zijn softe vaardigheden zoals aanpassingsvermogen en flexibiliteit veel belangrijker. Bovendien zijn hard skills makkelijker aan te leren dan soft skills. Als je een medewerker aanneemt die gemotiveerd is en snel leert, kun je diegene helpen nieuwe vaardigheden die nodig zijn voor de functie te ontwikkelen.

Hoe beoordeel je soft skills?

Naar soft skills vragen is niet zo moeilijk, maar hoe beoordeel je of de kandidaat ook echt over deze zachte vaardigheden beschikt? Je kunt ze deels herkennen tijdens het sollicitatiegesprek. Als iemand goede open vragen stelt en oogcontact maakt, zegt dat iets over zijn of haar vermogen om actief te luisteren. Kandidaten die op een overtuigende en natuurlijke manier antwoord geven op jouw vragen laten zien dat ze effectief kunnen communiceren.

Daarnaast kun je situationele of gedragsmatige vragen stellen aan de hand van de STAR-methodiek. STAR staat voor: Situatie, Taak, Actie en Resultaat. Leg bijvoorbeeld een (probleem)situatie voor en vraag hoe ze handelden in deze bepaalde situatie. Luister goed of ze daarbij soft skills benoemen en zo ja, welke dat zijn.

Om soft skills vast te stellen kun je ook gebruik maken van een assessment. Er zijn veel persoonlijkheidstests op de markt die je een objectieve, brede indruk van de kandidaat geven. Deze testen geven je onder andere inzicht in het werk- en denkniveau, leervermogen, karaktereigenschappen, competenties en interessegebieden.

Door je open te stellen voor soft skills maak je meer kans op nieuw talent

Wanneer je ervoor kiest om vooral te selecteren op soft skills vergroot je je kans om nieuw talent te vinden. Je krijgt kandidaten in het vizier die je wellicht op basis van hun cv zou afwijzen, maar die op basis van hun persoonlijkheid perfect passen bij jouw bedrijfscultuur en een aanwinst voor jouw organisatie kunnen zijn. Vakspecifieke kennis en vaardigheden zijn immers goed aan te leren door bijvoorbeeld een training. Zachte vaardigheden zoals flexibiliteit of aanpassingsvermogen bijbrengen is veel moeilijker. Daarom winnen soft skills steeds meer terrein in het recruimentproces. Doe er je voordeel mee.

Over de auteur

Marja Dijkstra

B2B-marketeer

Marja Dijkstra werkt sinds 2007 als B2B-marketeer bij Abiant. Zij schrijft onder andere artikelen voor abiant.nl en voor onze bedrijfsmagazines De Abianter en De Abianter Agro.

Lees onze blogartikelen

Mentale gezondheid op de werkvloer: Taboe of toch niet?

Algemeen

Mentale gezondheid op de werkvloer: Taboe of toch niet?

Mentale gezondheid. Voor de één is het een onderwerp waar liever niet over wordt gepraat, terwijl het voor de ander helaas dagelijkse kost is. Hoe je er ook over denkt, één ding is zeker: anno 2024 kunnen we er niet meer omheen. Het is tijd om het taboe te doorbreken, vooral op de werkvloer.
Lees meer
Flexibilisering arbeidsmarkt: wat betekent dit voor jouw bedrijf?

Wet- en regelgeving

Flexibilisering arbeidsmarkt: wat betekent dit voor jouw bedrijf?

De flexibilisering van de arbeidsmarkt groeit nog steeds. Of dit een goede ontwikkeling is, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar wat betekent de toenemende flexibilisering nu concreet voor jouw bedrijf? En hoe ga je daarmee om in je personeelsbeleid? Een flexibele arbeidsmarkt biedt namelijk kansen maar ook uitdagingen.
Lees meer
Hoe maak je een goede eerste indruk?

Sollicitatietips

Hoe maak je een goede eerste indruk?

Je kunt maar één keer een eerste indruk maken. Je gesprekspartner vormt in de eerste paar minuten van het gesprek al een beeld van je. In de loop van het gesprek is het moeilijk om je gesprekspartner op andere gedachten te brengen. Een goede reden dus om te werken aan een goede eerste indruk.
Lees meer
Wat te doen als je niet aan alle functie-eisen voldoet? Maar wel die baan wil!

Sollicitatietips

Wat te doen als je niet aan alle functie-eisen voldoet? Maar wel die baan wil!

Ken jij het ook? Je ziet de perfecte baan voorbijkomen, maar helaas voldoe je niet volledig aan het gestelde eisenprofiel, terwijl de functieomschrijving wel al jouw wensen afvinkt. Toch besluit je niet te solliciteren en dat is zonde! Een werkgever zoekt namelijk niet altijd een kandidaat die 100 procent aan alle eisen voldoet. Wij leggen je aan de hand van 5 tips uit hoe je toch die baan weet te bemachtigen. Ook wanneer je niet aan alle functie-eisen voldoet.
Lees meer
Wat is de gebruikelijke sollicitatieprocedure?

Sollicitatietips

Wat is de gebruikelijke sollicitatieprocedure?

Je hebt gesolliciteerd op een functie en bent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Super! Maar nu? Wat kun je verwachten en hoe verloopt de procedure? Om je hierbij op weg te helpen, bespreken we in deze blog de gebruikelijke sollicitatieprocedure.
Lees meer
Duurzame inzetbaarheid: hoe houd je medewerkers gemotiveerd met generatiemanagement

Algemeen

Duurzame inzetbaarheid: hoe houd je medewerkers gemotiveerd met generatiemanagement

Duurzame inzetbaarheid van medewerkers wordt steeds belangrijker. Met het oog op de huidige personeelstekorten wil je mensen zo lang mogelijk optimaal kunnen inzetten. Dat betekent dat je medewerkers competent, fit en bovenal gemotiveerd moet houden. Maar hoe doe je dat voor een beroepsbevolking die maar liefst vijf verschillende generaties telt, ieder met hun eigen talenten, beperkingen, drijfveren en verwachtingen?
Lees meer