Het grootste uitzendbureau in Groningen, Friesland en Drenthe

  • Algemeen
  • Tips voor het behouden van personeel

Tips voor het behouden van personeel

  • 6 december 2021
  • Algemeen
  • Marja Dijkstra

Het behouden van personeel is de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Naast dat het steeds lastiger is om personeel te vinden, is het ook een uitdaging om je personeel te behouden. Eén van de onderdelen voor het behouden van personeel zijn de arbeidsvoorwaarden, en die hoeven écht niet veel duurder te zijn dan de arbeidsvoorwaarden die jij standaard aanbiedt. In deze blog lees je tips over het behouden van personeel. 

Tips voor het behouden van personeel

Wil jij je personeel aan boord houden dan is het verstandig om je zoveel mogelijk flexibel op te stellen als het gaat om arbeidsvoorwaarden. Het is aan jou als werkgever om het juiste salaris te bieden die past bij de functie. Waar je het verschil in kunt maken is het aanbieden van maatwerk. Je kunt hierbij denken aan flexibele werktijden, opleidingsmogelijkhedendoorgroeimogelijkhedengoede werksfeer en de ruimte om de functie naar eigen inzicht uit te voeren. Naast een goed pakket aan arbeidsvoorwaarden hebben veel medewerkers de wil om iets bij te dragen aan de maatschappij en is erkenning en waardering krijgen een belangrijk motivator.

Iets bijdragen aan de maatschappij is belangrijker dan een hoog salaris of een hoge functie.

- Dit soort statements horen werkgevers steeds vaker van medewerkers.

Salaris

Het salaris is en blijft de belangrijkste motiverende factor voor werk. Om mensen in een krappe arbeidsmarkt te binden doe je er goed aan om te investeren in je medewerkers. Het salaris moet ‘fair’ zijn, dat is volgens medewerkers één van de belangrijkste factoren aan het salaris. Medewerkers maken de afweging of de geleverde inspanning en het salaris in balans zijn. Als dat niet het geval is, kan dat een reden zijn om de organisatie te verlaten. Een goede en duidelijke toelichting over de opbouw van het salaris heeft positieve invloed op het rechtvaardigheidsgevoel.

     
 

Arbeidsmarkfeitje!
Uit onderzoek blijkt dat salaris voor 39 procent van de Nederlandse ondervraagden de belangrijkste motiverende factor voor werk is. Daarmee steekt Nederland af tegen het Europese gemiddelde van 47 procent die het salaris als belangrijkste motivator noemt.

 
     

Flexibele werktijden

Medewerkers houden ervan om werkzaamheden zoveel mogelijk naar eigen inzicht uit te kunnen uitvoeren. Tegenwoordig draait het in veel banen meer om output en is het minder belangrijk op welke locatie of in welke uren het werk wordt uitgevoerd. Elke dag op een leeg kantoor komen, daar hoef je als werkgever niet bang voor te zijn. Medewerkers komen juist graag naar kantoor. Flexibel werken kan betekenen dat een medewerker thuis kan werken, flexibele werktijden kan hanteren of naar eigen inzicht werk kan uitvoeren. Je hoeft als werkgever natuurlijk niet alles te tolereren, maar je doet er wel verstandig aan om te luisteren en mee te denken met je medewerkers.

Persoonlijke ontwikkeling

Iedere medewerker verdient een kans om het beste uit zichzelf te halen. Mogelijkheden tot groei, ontwikkeling en coaching zijn belangrijk om mensen zich te laten ontwikkelen. Doe je hier niets aan, dan heb je kans dat medewerkers ergens anders op zoek gaan naar uitdaging en ontwikkeling. Achterhaal tijdens gesprekken wat de wensen zijn van medewerkers met betrekking tot groei en ontwikkeling. Dit is goed voor jou als werkgever om te weten wat er speelt en door in te spelen op de wensen van medewerkers over ontwikkeling en groei zorg je ervoor dat je personeel bindt aan je organisatie.

Goede werksfeer

Een goede werksfeer en leuke collega’s staan in veel onderzoeken over werkgeluk op de tweede plaats. In een organisatie waar medewerkers plezier hebben in hun werk en er onderling leuk contact is, zijn medewerkers ook bereid om elkaar meer steun te bieden. Bijvoorbeeld als iemand op vakantie gaat, persoonlijke problemen heeft of gewoon veel te veel werk heeft liggen. Een goede onderlinge sfeer en werken in een harmonieuze organisatie zorgt voor een goede werkbeleving. Dat zorgt er weer voor dat medewerkers zich betrokken voelen bij je organisatie en graag voor je (blijven) werken.

Je medewerkers aan het woord

Door bijvoorbeeld elk jaar een medewerkerstevredenheidsonderzoek te houden kom je erachter wat er op de werkvloer speelt. Alleen geeft één moment van het jaar je medewerkers peilen niet meteen een beeld van wat er speelt in je organisatie. Om iedere medewerker een gevoel van betrokkenheid te geven en de kans te geven een bijdrage te leveren aan de organisatie, is het voeren van persoonlijke gesprekken nodig. Zo kom je erachter wat er speelt en waar je als werkgever je kansen liggen.

Over de auteur

Marja Dijkstra

B2B-marketeer

Marja Dijkstra werkt sinds 2007 als B2B-marketeer bij Abiant. Zij schrijft onder andere artikelen voor abiant.nl en voor onze bedrijfsmagazines De Abianter en De Abianter Agro.

Lees onze blogartikelen

Mentale gezondheid op de werkvloer: Taboe of toch niet?

Algemeen

Mentale gezondheid op de werkvloer: Taboe of toch niet?

Mentale gezondheid. Voor de één is het een onderwerp waar liever niet over wordt gepraat, terwijl het voor de ander helaas dagelijkse kost is. Hoe je er ook over denkt, één ding is zeker: anno 2024 kunnen we er niet meer omheen. Het is tijd om het taboe te doorbreken, vooral op de werkvloer.
Lees meer
Flexibilisering arbeidsmarkt: wat betekent dit voor jouw bedrijf?

Wet- en regelgeving

Flexibilisering arbeidsmarkt: wat betekent dit voor jouw bedrijf?

De flexibilisering van de arbeidsmarkt groeit nog steeds. Of dit een goede ontwikkeling is, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar wat betekent de toenemende flexibilisering nu concreet voor jouw bedrijf? En hoe ga je daarmee om in je personeelsbeleid? Een flexibele arbeidsmarkt biedt namelijk kansen maar ook uitdagingen.
Lees meer
Hoe maak je een goede eerste indruk?

Sollicitatietips

Hoe maak je een goede eerste indruk?

Je kunt maar één keer een eerste indruk maken. Je gesprekspartner vormt in de eerste paar minuten van het gesprek al een beeld van je. In de loop van het gesprek is het moeilijk om je gesprekspartner op andere gedachten te brengen. Een goede reden dus om te werken aan een goede eerste indruk.
Lees meer
Wat te doen als je niet aan alle functie-eisen voldoet? Maar wel die baan wil!

Sollicitatietips

Wat te doen als je niet aan alle functie-eisen voldoet? Maar wel die baan wil!

Ken jij het ook? Je ziet de perfecte baan voorbijkomen, maar helaas voldoe je niet volledig aan het gestelde eisenprofiel, terwijl de functieomschrijving wel al jouw wensen afvinkt. Toch besluit je niet te solliciteren en dat is zonde! Een werkgever zoekt namelijk niet altijd een kandidaat die 100 procent aan alle eisen voldoet. Wij leggen je aan de hand van 5 tips uit hoe je toch die baan weet te bemachtigen. Ook wanneer je niet aan alle functie-eisen voldoet.
Lees meer
Wat is de gebruikelijke sollicitatieprocedure?

Sollicitatietips

Wat is de gebruikelijke sollicitatieprocedure?

Je hebt gesolliciteerd op een functie en bent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Super! Maar nu? Wat kun je verwachten en hoe verloopt de procedure? Om je hierbij op weg te helpen, bespreken we in deze blog de gebruikelijke sollicitatieprocedure.
Lees meer
Duurzame inzetbaarheid: hoe houd je medewerkers gemotiveerd met generatiemanagement

Algemeen

Duurzame inzetbaarheid: hoe houd je medewerkers gemotiveerd met generatiemanagement

Duurzame inzetbaarheid van medewerkers wordt steeds belangrijker. Met het oog op de huidige personeelstekorten wil je mensen zo lang mogelijk optimaal kunnen inzetten. Dat betekent dat je medewerkers competent, fit en bovenal gemotiveerd moet houden. Maar hoe doe je dat voor een beroepsbevolking die maar liefst vijf verschillende generaties telt, ieder met hun eigen talenten, beperkingen, drijfveren en verwachtingen?
Lees meer