Het grootste uitzendbureau in Groningen, Friesland en Drenthe

Niet gevonden

  • 1 februari 2021
  • Algemeen
  • Annet Fruitema

Steeds vaker wordt mij de vraag gesteld hoe ik kandidaten wél weet te vinden voor openstaande vacatures. Opdrachtgevers hebben namelijk meer en meer moeite om juiste kandidaten te vinden. Sollicitanten zijn er nauwelijks en wanneer er dan eindelijk een sollicitant reageert, blijkt deze totaal niet aan te sluiten bij het profiel. Zelfs niet wanneer het beeld van het ‘Schaap met vijf poten’ wordt losgelaten.

Niet gevonden

Wat nu? In de huidige arbeidsmarkt is enkel vacatures verspreiden niet meer genoeg. Slechts 14 procent van de beroepsbevolking zoekt actief naar (ander) werk. De overige 86 procent van de beroepsbevolking is latent werkzoekend. De kans dat de juiste kandidaten reageren is dan ook nihil. 

In het verkoopvak geeft de ‘Wet van de zeven contactmomenten’ aan dat een product of dienst pas gekocht wordt als er minimaal zeven keer contact geweest is tussen de verkoper en de prospect. Ook in de zoektocht naar een nieuwe medewerker is deze regel inmiddels zeker van toepassing. Met andere woorden: een latent werkzoekende die geen “band” heeft met jouw organisatie zal niet snel solliciteren. Daarvoor zijn immers meerdere contactmomenten nodig die de interesses aanwakkeren om ervoor te zorgen dat een kandidaat gevoel krijgt bij jouw bedrijf. 

Bij Abiant maken wij hiervoor gebruik van de candidate journey, oftewel de kandidaatreis. De kandidaatreis bestaat uit onderstaande 5 fases.

  • Attentie
  • Interesse
  • Verlangen
  • Actie
  • Engagement

Bij de latent werkzoekenden zijn de attentie- en interessefase heel belangrijk. Je speelt hier namelijk in op een doelgroep, waarbij de kandidaat zelf nog niet actief op zoek is naar een andere baan. De latent werkzoekenden bereik je dus niet via vacaturesites, zoals Indeed en Nationale Vacaturebank maar via de kanalen waar de kandidaat al aanwezig is. Denk hierbij aan adverteren via:

  • Social media (bijvoorbeeld facebook, LinkedIn, Instagram)
  • Displayadvertenties via (branche gerelateerde) websites of op basis van look-a-like profielen
  • Vakbladen en vakgerichte sites

Door op dergelijke plekken zichtbaar te zijn wordt jouw merk onbewust waargenomen en worden mensen een volgende keer sneller geprikkeld. Om te zorgen voor een positief (werkgevers)imago is het dan ook effectief om te werken aan je employer brand. Goede employer branding zorgt ervoor dat je als werkgever aantrekkelijk bent voor nieuwe werknemers. Maak zichtbaar wie je bent. Veel bedrijven zijn gestart vanuit de droom van de oprichter. Deel het verhaal, want het is de ziel van het bedrijf. En wat maakt je bedrijf zo bijzonder om voor te werken? Vertel dat verhaal, of beter nog;  laat werknemers vertellen hoe het is om voor jouw bedrijf te werken. Mensen moeten bij jou willen werken en niet bij de concurrent.

Over de auteur

Annet Fruitema

corporate recruiter

Annet Fruitema is sinds 2011 werkzaam voor Abiant. Ze heeft eerst een aantal jaren als senior accountmanager gewerkt en daarna als adviseur werving & selectie bij Abiant. Momenteel werkt ze met veel plezier als corporate recruiter voor Abiant.

Lees onze blogartikelen

Mentale gezondheid op de werkvloer: Taboe of toch niet?

Algemeen

Mentale gezondheid op de werkvloer: Taboe of toch niet?

Mentale gezondheid. Voor de één is het een onderwerp waar liever niet over wordt gepraat, terwijl het voor de ander helaas dagelijkse kost is. Hoe je er ook over denkt, één ding is zeker: anno 2024 kunnen we er niet meer omheen. Het is tijd om het taboe te doorbreken, vooral op de werkvloer.
Lees meer
Flexibilisering arbeidsmarkt: wat betekent dit voor jouw bedrijf?

Wet- en regelgeving

Flexibilisering arbeidsmarkt: wat betekent dit voor jouw bedrijf?

De flexibilisering van de arbeidsmarkt groeit nog steeds. Of dit een goede ontwikkeling is, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar wat betekent de toenemende flexibilisering nu concreet voor jouw bedrijf? En hoe ga je daarmee om in je personeelsbeleid? Een flexibele arbeidsmarkt biedt namelijk kansen maar ook uitdagingen.
Lees meer
Hoe maak je een goede eerste indruk?

Sollicitatietips

Hoe maak je een goede eerste indruk?

Je kunt maar één keer een eerste indruk maken. Je gesprekspartner vormt in de eerste paar minuten van het gesprek al een beeld van je. In de loop van het gesprek is het moeilijk om je gesprekspartner op andere gedachten te brengen. Een goede reden dus om te werken aan een goede eerste indruk.
Lees meer
Wat te doen als je niet aan alle functie-eisen voldoet? Maar wel die baan wil!

Sollicitatietips

Wat te doen als je niet aan alle functie-eisen voldoet? Maar wel die baan wil!

Ken jij het ook? Je ziet de perfecte baan voorbijkomen, maar helaas voldoe je niet volledig aan het gestelde eisenprofiel, terwijl de functieomschrijving wel al jouw wensen afvinkt. Toch besluit je niet te solliciteren en dat is zonde! Een werkgever zoekt namelijk niet altijd een kandidaat die 100 procent aan alle eisen voldoet. Wij leggen je aan de hand van 5 tips uit hoe je toch die baan weet te bemachtigen. Ook wanneer je niet aan alle functie-eisen voldoet.
Lees meer
Wat is de gebruikelijke sollicitatieprocedure?

Sollicitatietips

Wat is de gebruikelijke sollicitatieprocedure?

Je hebt gesolliciteerd op een functie en bent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Super! Maar nu? Wat kun je verwachten en hoe verloopt de procedure? Om je hierbij op weg te helpen, bespreken we in deze blog de gebruikelijke sollicitatieprocedure.
Lees meer
Duurzame inzetbaarheid: hoe houd je medewerkers gemotiveerd met generatiemanagement

Algemeen

Duurzame inzetbaarheid: hoe houd je medewerkers gemotiveerd met generatiemanagement

Duurzame inzetbaarheid van medewerkers wordt steeds belangrijker. Met het oog op de huidige personeelstekorten wil je mensen zo lang mogelijk optimaal kunnen inzetten. Dat betekent dat je medewerkers competent, fit en bovenal gemotiveerd moet houden. Maar hoe doe je dat voor een beroepsbevolking die maar liefst vijf verschillende generaties telt, ieder met hun eigen talenten, beperkingen, drijfveren en verwachtingen?
Lees meer