Het grootste uitzendbureau in Groningen, Friesland en Drenthe

Niet gevonden

  • 1 februari 2021
  • Algemeen
  • Annet Fruitema

Steeds vaker wordt mij de vraag gesteld hoe ik kandidaten wél weet te vinden voor openstaande vacatures. Opdrachtgevers hebben namelijk meer en meer moeite om juiste kandidaten te vinden. Sollicitanten zijn er nauwelijks en wanneer er dan eindelijk een sollicitant reageert, blijkt deze totaal niet aan te sluiten bij het profiel. Zelfs niet wanneer het beeld van het ‘Schaap met vijf poten’ wordt losgelaten.

Niet gevonden

Wat nu? In de huidige arbeidsmarkt is enkel vacatures verspreiden niet meer genoeg. Slechts 14 procent van de beroepsbevolking zoekt actief naar (ander) werk. De overige 86 procent van de beroepsbevolking is latent werkzoekend. De kans dat de juiste kandidaten reageren is dan ook nihil. 

In het verkoopvak geeft de ‘Wet van de zeven contactmomenten’ aan dat een product of dienst pas gekocht wordt als er minimaal zeven keer contact geweest is tussen de verkoper en de prospect. Ook in de zoektocht naar een nieuwe medewerker is deze regel inmiddels zeker van toepassing. Met andere woorden: een latent werkzoekende die geen “band” heeft met jouw organisatie zal niet snel solliciteren. Daarvoor zijn immers meerdere contactmomenten nodig die de interesses aanwakkeren om ervoor te zorgen dat een kandidaat gevoel krijgt bij jouw bedrijf. 

Bij Abiant maken wij hiervoor gebruik van de candidate journey, oftewel de kandidaatreis. De kandidaatreis bestaat uit onderstaande 5 fases.

  • Attentie
  • Interesse
  • Verlangen
  • Actie
  • Engagement

Bij de latent werkzoekenden zijn de attentie- en interessefase heel belangrijk. Je speelt hier namelijk in op een doelgroep, waarbij de kandidaat zelf nog niet actief op zoek is naar een andere baan. De latent werkzoekenden bereik je dus niet via vacaturesites, zoals Indeed en Nationale Vacaturebank maar via de kanalen waar de kandidaat al aanwezig is. Denk hierbij aan adverteren via:

  • Social media (bijvoorbeeld facebook, LinkedIn, Instagram)
  • Displayadvertenties via (branche gerelateerde) websites of op basis van look-a-like profielen
  • Vakbladen en vakgerichte sites

Door op dergelijke plekken zichtbaar te zijn wordt jouw merk onbewust waargenomen en worden mensen een volgende keer sneller geprikkeld. Om te zorgen voor een positief (werkgevers)imago is het dan ook effectief om te werken aan je employer brand. Goede employer branding zorgt ervoor dat je als werkgever aantrekkelijk bent voor nieuwe werknemers. Maak zichtbaar wie je bent. Veel bedrijven zijn gestart vanuit de droom van de oprichter. Deel het verhaal, want het is de ziel van het bedrijf. En wat maakt je bedrijf zo bijzonder om voor te werken? Vertel dat verhaal, of beter nog;  laat werknemers vertellen hoe het is om voor jouw bedrijf te werken. Mensen moeten bij jou willen werken en niet bij de concurrent.

Over de auteur

Annet Fruitema

corporate recruiter

Annet Fruitema is sinds 2011 werkzaam voor Abiant. Ze heeft eerst een aantal jaren als senior accountmanager gewerkt en daarna als adviseur werving & selectie bij Abiant. Momenteel werkt ze met veel plezier als corporate recruiter voor Abiant.

Lees onze blogartikelen

Krapte op de arbeidsmarkt

Algemeen

Krapte op de arbeidsmarkt

In allerlei sectoren zitten werkgevers en ondernemers inmiddels te springen om medewerkers. Waar zijn alle werkenden gebleven? Hoe kom je aan nieuwe medewerkers? En hoe gaan we in de komende periode om met deze toenemende krapte op de arbeidsmarkt?
Lees meer
De bedrijfsverzorgers: de helden van Abiant

Algemeen

De bedrijfsverzorgers: de helden van Abiant

De bedrijfsverzorgers van Abiant zijn onze helden. Zij zorgen ervoor dat alles op de boerderij door kan gaan als het even tegenzit. Ook voor een junior is het interessant, zij kunnen veel ervaring opdoen voordat ze in het familiebedrijf stappen.
Lees meer
Stress op de werkvloer

Algemeen

Stress op de werkvloer

Veel medewerkers hebben last van stress door het werk, of zelfs van overspannenheid of een burn-out. Stress dat ontstaat door werk is dus niet alleen vervelend, maar het kan er ook voor zorgen dat je thuis komt te zitten.
Lees meer
Een baan vinden na je studie? Zo doe je dat!

Sollicitatietips

Een baan vinden na je studie? Zo doe je dat!

Een baan vinden na je studie is niet altijd even makkelijk. Vaak vragen bedrijven om een aantal jaar relevante werkervaring, terwijl je die niet hebt. Daarnaast zijn er na het afstuderen niet altijd vacatures die passen bij je diploma, waardoor het zoeken naar een baan alleen maar moeilijker wordt. Studenten blijven na hun studie zelfs een tijd werkloos of blijven eerst bij hun bijbaan aan het werk.
Lees meer
7 tips voor een pakkende motivatiebrief

Sollicitatietips

7 tips voor een pakkende motivatiebrief

Ben je een vacature tegengekomen waar je enthousiast van wordt? Dan wil je natuurlijk dat de potentiële werkgever net zo enthousiast wordt over jou, als jij over de vacature. Een pakkende motivatiebrief is daarbij erg belangrijk. Met deze tips zorg je ervoor dat je een motivatiebrief schrijft die enthousiasmeert, pakkend is en waardoor jij wordt uitgenodigd op een gesprek.
Lees meer
Infographic: Groep werkenden Abiant Uitzendgroep

Algemeen

Infographic: Groep werkenden Abiant Uitzendgroep

Ontdek de trends en demografische kenmerken van de werkenden bij Abiant in 2023. Deze infographic biedt inzicht in de gemiddelde leeftijd, woonplaats, werktijden, opleidingsniveau, brancheverdeling, genderverdeling en contractfase van de kandidaten. Leer meer over de diverse groep werkenden die Abiant in 2023 vertegenwoordigde.
Lees meer