Om goede mensen te vinden voor jouw organisatie is het belangrijk om jezelf eerst een aantal belangrijke vragen te stellen. Bepaal naar welk talent je eigenlijk op zoek bent, breng in kaart wat de doelen zijn van jouw organisatie en wees concreet in de diensten waar jij voor staat. Zo kom je erachter welke mensen je echt nodig hebt. Het onderstaande rijtje met vragen kan je helpen met het beantwoorden van de volgende vraag: wie zoek ik eigenlijk?
- Welke doelen heeft mijn organisatie?
- Wie zijn wij?
- Waar staat ons bedrijf voor?
Nu je weet welke doelen jouw bedrijf heeft, weet waar jullie voor staan en wie jullie zijn kun je in kaart gaan brengen welke mensen je nodig hebt. Bedrijven die weten wie bij hen past, zijn beter in staat om de juiste medewerkers te vinden en aan zich te binden. Verdiep je in je doelgroep. Wanneer je weet wie je doelgroep is, weet je ook wat je ze moet bieden. De volgende vragen kunnen je een handje helpen om meer inzicht te krijgen in je doelgroep. Onderstaande aspecten bepalen hoe jij iemand aanspreekt en uiteindelijk binnen kunt halen.
Waarom willen mensen voor ons werken? Is dit vanwege het salaris, de goede werksfeer, het uitdagende werk of speelt een ander aspect een belangrijke rol?
Daarnaast is het wellicht tijd om minder streng te kijken naar de vaardigheden die van een kandidaat worden gevraagd. Bedrijven zijn vaak op zoek naar het schaap met de vijf poten. Kijk naar iemands competenties en persoonlijkheid en of hij of zij past binnen het team in plaats van alleen te kijken naar iemands cv en behaalde diploma’s.
Tot slot nog een laatste tip. Zorg dat je als bedrijf online opvalt met je vacature. Werkgever en werknemer weten elkaar namelijk steeds vaker online te vinden. Om de slag om goede arbeidskrachten te winnen is het noodzakelijk dat jij je als bedrijf op een positieve manier online profileert. Het bieden van toekomstperspectief is daarbij belangrijk. Kandidaten stellen zich tijdens hun zoektocht naar een nieuwe baan namelijk steeds vaker te vraag ‘What’s in it for me?’