Het grootste uitzendbureau in Groningen, Friesland en Drenthe

  • Algemeen
  • 5 praktische tips voor het stimuleren van de ontwikkeling van je medewerkers
  • Ik zoek werk
  • Blogs
  • 5 praktische tips voor het stimuleren van de ontwikkeling van je medewerkers

5 praktische tips voor het stimuleren van de ontwikkeling van je medewerkers

  • 11 februari 2021
  • Algemeen
  • Marja Dijkstra

De persoonlijke ontwikkeling van werknemers is de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Geen wonder, want medewerkers die zichzelf blijven ontwikkelen zijn loyaler, productiever en meer gemotiveerd. En dat zorgt ervoor dat je ze beter aan je organisatie weet te binden. Zeker in deze krappe arbeidsmarkt iets om wat langer bij stil te staan. Maar hoe pak je dat aan? In onze blog geven we je een aantal praktische tips.

5 praktische tips voor het stimuleren van de ontwikkeling van je medewerkers

1. Ga in gesprek met je medewerkers

Het is natuurlijk een open deur, maar het begint met een persoonlijk gesprek met je medewerker over zijn of haar persoonlijke ontwikkeling. Plan hiervoor een apart gesprek of neem het mee in je voorgangsgesprek of beoordelingsgesprek met de medewerker. Achterhaal tijdens het gesprek wat de wensen zijn van jouw medewerker met betrekking tot groei en ontwikkeling. Jouw medewerker krijgt zo de kans zich uit te spreken over zijn of haar ambities. Daarnaast geeft het jou inzicht in wat er speelt binnen je organisatie en leeft onder jouw personeelsleden.

2. Leg de afspraken vast

Het is belangrijk dat je na het gesprek de gemaakte afspraken vastlegt. Dit kan bijvoorbeeld in een gezamenlijk opgesteld persoonlijk ontwikkelingsplan (POP).

     
 

Wat is een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP)?

In een persoonlijk ontwikkelingsplan geeft je werknemer aan welke stappen hij of zij in de komende periode wil zetten om zijn of haar bekwaamheden te vergroten. De stappen dienen zo helder en concreet mogelijk te worden geformuleerd, zodat na afloop van de gestelde periode beoordeeld kan worden of de gestelde doelen behaald zijn.

Samen toets je of deze stappen haalbaar zijn en passen bij de functie en organisatie. Wanneer jullie het eens zijn over deze stappen leg je dit vast in het persoonlijke ontwikkelingsplan. Deze POP wordt toegevoegd aan het personeelsdossier en gebruikt voor de verdere gesprekken over de loopbaanontwikkeling van de werknemer.

 
     


Het vastleggen van de afspraken geeft jullie allebei houvast, richting en een tijdspad. Het is een enorme stimulans omdat de medewerker zich meer bewust is van zijn of haar voortgang en dit ook kan toetsen aan de vastgestelde doelen. Bovendien geef je het op deze manier een minder vrijblijvend karakter en is het risico een stuk kleiner dat het ondersneeuwt in de hectiek van het dagelijkse werk.

3. Zet in op een gezamenlijke verantwoordelijkheid

Zorg er vervolgens voor dat je de verantwoordelijkheid samen draagt. Je legt de afspraken samen vast, dus je bent ook samen verantwoordelijk voor de uitvoering. Dit betekent enerzijds dat de werknemer bereid moet zijn om die verantwoordelijkheid te nemen én bereid moet zijn om de inspanningen te leveren om de stappen te zetten. Anderzijds moet jij dit als werkgever stimuleren en faciliteren.

In de praktijk betekent dit dat je de werknemer:

  • grotendeels zelf laat bepalen wat hij nodig heeft
  • tijd en budget geeft om dit te realiseren
  • een stimulerende omgeving biedt
  • beloont/complimenteert bij het behalen van de (tussen)stappen

4. Bied begeleiding aan

Om de medewerker nog beter te faciliteren is het raadzaam om de medewerker -indien mogelijk- begeleiding aan te bieden in de vorm van een coach of mentor. Dit is bij voorkeur een ervaren collega of een externe deskundige die de medewerker met raad en daad begeleidt bij zijn of haar ontwikkeling. Een belangrijke voorwaarde hierbij is dat er sprake is van gelijkwaardigheid, omdat de werknemer zich kwetsbaar moet durven opstellen. Dus een leidinggevende deze rol geven is niet de meest verstandige keuze, een senior medewerker daarentegen juist wel.

Deze coach of mentor kan de medewerker ondersteunen bij het opdoen van extra kennis en ervaring, wegwijs maken in nieuwe werkzaamheden en de nodige mentale ondersteuning bieden. Zo krijgen jouw senior medewerkers de mogelijkheid om hun kennis en ervaring over te dragen aan andere collega’s. Daarmee voorkom je ook verlies van kennis en ervaring door de vergrijzing van het personeelsbestand.

5. Laat medewerkers ook eens wisselen van functie

Een extra tip die we willen meegeven heeft betrekking op interne en externe stages. Laat als het kan de medewerkers ook eens tijdelijk wisselen van functie of taak in de vorm van een interne stage. Dit geeft vaak een andere kijk op het eigen werk en het werk wat de ander doet. Dit creëert onderling begrip. Bovendien doet de medewerker nieuwe kennis en vaardigheden op, krijgt meer variatie in de werkzaamheden en ontdekt wellicht verborgen talenten.

Beperk het wisselen van functie niet tot de afdeling of het bedrijf, maar kijk ook of een werknemer voor een bepaalde periode werkzaam kan zijn op een andere afdeling of mee kan lopen bij een ander bedrijf. Deze externe stage leidt niet alleen tot meer kennis, maar zorgt ook voor een betere samenwerking.

Over de auteur

Marja Dijkstra

B2B-marketeer

Marja Dijkstra werkt sinds 2007 als B2B-marketeer bij Abiant. Zij schrijft onder andere artikelen voor abiant.nl en voor onze bedrijfsmagazines De Abianter en De Abianter Agro.

Lees onze blogartikelen

Mentale gezondheid op de werkvloer: Taboe of toch niet?

Algemeen

Mentale gezondheid op de werkvloer: Taboe of toch niet?

Mentale gezondheid. Voor de één is het een onderwerp waar liever niet over wordt gepraat, terwijl het voor de ander helaas dagelijkse kost is. Hoe je er ook over denkt, één ding is zeker: anno 2024 kunnen we er niet meer omheen. Het is tijd om het taboe te doorbreken, vooral op de werkvloer.
Lees meer
Flexibilisering arbeidsmarkt: wat betekent dit voor jouw bedrijf?

Wet- en regelgeving

Flexibilisering arbeidsmarkt: wat betekent dit voor jouw bedrijf?

De flexibilisering van de arbeidsmarkt groeit nog steeds. Of dit een goede ontwikkeling is, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar wat betekent de toenemende flexibilisering nu concreet voor jouw bedrijf? En hoe ga je daarmee om in je personeelsbeleid? Een flexibele arbeidsmarkt biedt namelijk kansen maar ook uitdagingen.
Lees meer
Hoe maak je een goede eerste indruk?

Sollicitatietips

Hoe maak je een goede eerste indruk?

Je kunt maar één keer een eerste indruk maken. Je gesprekspartner vormt in de eerste paar minuten van het gesprek al een beeld van je. In de loop van het gesprek is het moeilijk om je gesprekspartner op andere gedachten te brengen. Een goede reden dus om te werken aan een goede eerste indruk.
Lees meer
Wat te doen als je niet aan alle functie-eisen voldoet? Maar wel die baan wil!

Sollicitatietips

Wat te doen als je niet aan alle functie-eisen voldoet? Maar wel die baan wil!

Ken jij het ook? Je ziet de perfecte baan voorbijkomen, maar helaas voldoe je niet volledig aan het gestelde eisenprofiel, terwijl de functieomschrijving wel al jouw wensen afvinkt. Toch besluit je niet te solliciteren en dat is zonde! Een werkgever zoekt namelijk niet altijd een kandidaat die 100 procent aan alle eisen voldoet. Wij leggen je aan de hand van 5 tips uit hoe je toch die baan weet te bemachtigen. Ook wanneer je niet aan alle functie-eisen voldoet.
Lees meer
Wat is de gebruikelijke sollicitatieprocedure?

Sollicitatietips

Wat is de gebruikelijke sollicitatieprocedure?

Je hebt gesolliciteerd op een functie en bent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Super! Maar nu? Wat kun je verwachten en hoe verloopt de procedure? Om je hierbij op weg te helpen, bespreken we in deze blog de gebruikelijke sollicitatieprocedure.
Lees meer
Duurzame inzetbaarheid: hoe houd je medewerkers gemotiveerd met generatiemanagement

Algemeen

Duurzame inzetbaarheid: hoe houd je medewerkers gemotiveerd met generatiemanagement

Duurzame inzetbaarheid van medewerkers wordt steeds belangrijker. Met het oog op de huidige personeelstekorten wil je mensen zo lang mogelijk optimaal kunnen inzetten. Dat betekent dat je medewerkers competent, fit en bovenal gemotiveerd moet houden. Maar hoe doe je dat voor een beroepsbevolking die maar liefst vijf verschillende generaties telt, ieder met hun eigen talenten, beperkingen, drijfveren en verwachtingen?
Lees meer