- Facilitaire dienstverlening
- Buwalda Multiservice
- Ik zoek personeel
- Klanten over Abiant
- Buwalda Multiservice
Bij Buwalda pakken we alles aan
Bij Buwalda pakken we alles aan.
Buwalda Multiservice; een veelzijdige schoonmaak- en renovatiespecialist en flexibele facilitaire hulpdienst bij calamiteiten. Groot, groter, grootst gegroeid door een prachtige mix van kansdenken, procesbeheersing, wilskracht en werkmentaliteit. Voeg daar sociaal ondernemerschap aan toe en de Buwalda-succesformule is geschetst. Fotografie: Burt Sytsma en Jan Edwin Geertsma
Het ‘Frjentsjerter’ bedrijf Buwalda Multiservice van Marcel Langerak en Martijn Lourentz bestond in 2019 veertig jaar. Tussen de veertig felicitatietaarten door bracht Martijn Jolink, planner bij Abiant Surhuisterveen, destijds een cadeau van zo’n 1.000 woorden. Een reportage over het bedrijf in ‘De Abianter’. En dus togen Martijn en ik naar Buwalda om het pr-presentje te verzilveren.
Directeur-eigenaar Marcel Langerak en Buwaldauitvoerder Gerard Terpstra zitten medio september ontspannen klaar in de fraaie bedrijfskantine voor een open dialoog. Martijn en ik hadden de Buwalda-site vooraf uitgebreid bestudeerd, hetgeen resulteerde in de openingsvraag ‘Wat maakt Buwalda eigenlijk niet schoon?’ De mannen glimlachen, waarna Marcel de vraag ervaren inkopt.
Probleemoplossers
“Bij Buwalda pakken we alles aan,” opent hij. ”De klant heeft een probleem en wij lossen dat op. Het mooie aan schoonmaakland is dat er niets is dat nog nooit door iemand is bedacht. Daarom gaan we alle uitdagingen aan, denken in oplossingen en zetten samenwerkingen op. Als de klant maar geholpen wordt.” Praktijkman Gerard herkent die oplossingsgerichte attitude: “Samen met de klant maken we een heldere takenlijst. Daar staan soms werkzaamheden op die niet in onze range vallen, maar ook die lossen we op door te improviseren en/of expertise in te huren.”
Het dienstenaanbod van Buwalda Multiservice is eigenlijk met geen pen te beschrijven. Toch probeer ik het in twee alinea’s. Buwalda staat voor schoonmaakklussen zoals glasbewassing en vloer- en gevelreiniging voor particulier, mkb, winkelcentra, onderwijs- en overheidsinstellingen. De grafische-, chemische-, en voedingsmiddelenindustrie klopt bij Buwalda aan voor het specialistische werk zoals droogijsstraling, hogedruk-, constructie-, en vacuümreiniging.
Ook voor riool- en dakgootreiniging, ongediertebestrijding, mobiele waterzuivering en gladheidsbestrijding kun je aankloppen bij het blauwe Buwalda-team. Het bedrijf staat tenslotte bekend vanwege hun snelle en brede service bij calamiteiten. “Bij storm staat de telefoon hier roodgloeiend,” stelt Marcel. “Dan is het alle hens aan dek en gaan we er met zijn allen voor. Ook onze kantoormedewerkers springen dan regelmatig bij. Die saamhorigheid vind ik geweldig!”
Telegraaf en Tante Truus
Martijn en ik zijn benieuwd of de mannen unieke opdrachtgevers of objecten kunnen benoemen. “Pff waar moet ik beginnen,” verzucht Marcel. “In veertig jaar hebben we de meest uiteenlopende klussen voor de meest bijzondere bedrijven gedaan. Opvallend is bijvoorbeeld ons werk op de schepen van de Koninklijke Marine en het schoonmaken van de 115 meter hoge Achmeatoren. Een aantal jaren geleden maakten we het fameuze Telegraafgebouw in Amsterdam schoon voor een schildersbedrijf. Een prachtige locatie en bijpassend resultaat, maar niemand van ons die daar na afloop dan even een fotootje van schiet. Dat soort momenten mogen we wel iets meer delen.”
“Maar ook bij tante Truus op tweehoog achter lappen we graag de ramen,” benadrukt Marcel. “We komen graag bij particulieren en denken niet in groot of klein. Een klant is een klant en die krijgt aandacht. In goede en in slechte tijden!”
Kracht
De kracht van Buwalda Multiservice zit volgens de heren in het veelzijdige dienstenaanbod. Het brede aanbod maakt dat Buwalda in diverse branches en op diverse fronten kan inspringen en zo opdrachtgevers compleet kan ontzorgen. Dat doen ze met het beste en ruim voldoende materiaal. “We hebben de hoogste hoogwerkers, waaronder een knikarmhoogwerker tot wel 42 meter en zo’n 60 werkbussen en 15 aanhangwagens met hogedrukunits. Laatst hebben we er weer 4 hogedrukunits bijgekocht,” schetst Gerard.
Marcel: “Het belangrijkste bij dit alles is dat onze relaties op ons kunnen rekenen. Onze mentaliteit maakt daarom het beslissende onderscheid. Wij gaan door het vuur voor klanten en communiceren eerlijk en duidelijk. Met onze niet aflatende dienstverlenende houding zijn we letterlijk ver gekomen. Wij zorgen daarmee dat klanten niet meer om ons heen willen in plaats van kunnen.”
Mentaliteit
Is die onverzettelijke werkersmentaliteit bij Buwalda te verklaren? Volgens Marcel wel. “De werkgelegenheid in deze Westfriese regio is traditioneel laag en de werkloosheid hoog. Daardoor is de bereidheid om te werken enorm. Ook om voor werk een eindje te moeten reizen. In deze regio pakken mensen alles aan en zijn loyaal. Dat past uitstekend bij onze dienstverlening. Die prima werkmentaliteit zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat we in de Randstad steeds meer klussen krijgen.”
De mannen zijn eensgezind over de ideale Buwaldamedewerker. “Het liefste hebben we allrounders met de juiste wil om te werken. Zelfstandige mensen die om kunnen gaan met hun vrijheid en verantwoordelijkheden,” schetst Gerard. Marcel vult hem aan: “Als je die vrijheid aankunt, een teamplayer bent en goed werk levert, dan krijg je hier volop kansen. Dan investeren we waar nodig snel in opleidingen of noodzakelijke rijbewijzen.”
“Kijk, we hebben wellicht niet altijd het mooiste werk, maar daarom tellen houding en gedrag dubbel,” gaat Gerard verder. “Het werk is vaak onvoorspelbaar, helemaal bij calamiteiten. Dan is het geven en nemen en rekenen we op een flexibele mindset. Daarvoor bieden we mensen wel goede voorwaarden en werkomstandigheden, dus het loont zeker om voor Buwalda te werken.”
Zeven jaar
Gerard kan het weten, hij werkt alweer zeven jaar bij het bedrijf. “Ik kwam binnen als gevelreiniger en voegenkapper; hakker in de volksmond. Maar ik trek altijd graag dingen naar me toe, mede daardoor ben ik alweer een paar jaar als uitvoerder aan het werk. Al onze leidinggevenden zijn overigens op de werkvloer begonnen, we sturen op ervaring en weten waar we over praten.”
Gerard werkt graag bij Buwalda. “Ik vind dit een sociaal bedrijf. Als er iets belangrijks gaande is in mijn privéleven, dan is daar oprechte aandacht voor. Daarnaast vind ik de onderlinge sfeer goed. Op kantoor, maar ook tussen de ploegen in het werkveld. Als collega’s hebben we veel voor elkaar over.” Marcel hoort het trots aan: ”We willen oprecht dat mensen het hier naar hun zin hebben. We denken ook niet in rangen en standen. Ik ben ook liever Marcel, dan de directeur. Samen maken we hier alles klaar.”
Abiant Surhuisterveen
Ten slotte ben ik benieuwd naar het ontstaan van de relatie tussen Buwalda en Abiant. “Ik zocht online naar mensen voor een klus in de regio Drachten,” vertelt Gerard. “Toen kwam ik uit bij Abiant Surhuisterveen. Martijn Jolink stuurde vervolgens iemand die meteen voldeed aan mijn zoekvraag. Daarbij hield hij goed contact en gaf eerlijke terugkoppeling bij nieuwe zoekvragen. Martijn weet wie hij stuurt of hij stuurt niemand. Dat is voor ons heel duidelijk. Zo toont Abiant zich een betrouwbare partij.”
“Kijk, wij zoeken leveranciers en onderaannemers met dezelfde mentaliteit als die van ons. Bij Abiant had ik dat gevoel meteen. De Buwalda-spirit past een op een bij de Abiant-mentaliteit,” stelt Gerard. Marcel knikt: “We zoeken bedrijven met gelijke denkwijzen. Bedrijven die op basis van kwaliteit met ons mee willen groeien. Daar horen korte lijnen, eerlijke communicatie en rechtstreeks contact bij. We zijn tevreden over Abiant, anders waren jullie ook geen relatie meer geweest.”
Over de auteur
Koen Janssen
Relatiebeheerder
Van 2015 tot en met 2021 was Koen werkzaam als relatiebeheerder voor Abiant. Daarnaast was hij actief als reporter en columnist voor abiant.nl en onze bedrijfsmagazines De Abianter en De Abianter Agro.